♥ FREDAG 17/11
Dagen började med en tur till en affär där de sålde smycken av äkta sötvattenspärlor! Vi fick se en film om pärlorna, och sen hade de äkta musslor som de öppnade åt oss. Sen fick vi välja en varsin pärla att ta som souvenir! Här tog ju mitt minneskort slut och jag upptäckte att mitt extra låg kvar på hotellrummet. KATASTROF. Men då fick jag låna mammas vilket var bra, men ja, det minneskortet som tog slut är ju nu det som det inte finns någonting alls kvar på där allt bara har försvunnit. :(( Jättekul...

Jaja, inget att göra något åt! Sedan blev vi hänvisade till själva butiken där det fanns otroligt vackra smycken! Och då jag var både ung och blond lyckades jag charma till mig butikschefen och få tre armband gratis. ;) Vet inte ens vad jag gjorde, haha! Ibland är det bra att bara vara blond och i 20-årsåldern och bli kallad "vacker".

Efter det åkte vi till Sommarpalatset. Det är som en stor park med en gammal kejsarinnas byggnader som hon byggde på 1800-talet då det blev för varmt i Den Förbjudna Staden på sommaren. Vackert, men tyvärr prickade vi in detta på resans kallaste dag. Det blåste non-stop och var flera minusgrader så riktigt kallt var det. Solen kom fram då och då och värmde lite, men tyvärr njöt man inte så mycket av det vackra då man var så kall. Allt var ju utomhus.

Efter det stannade vi på Pärlmarknaden, vilket är en marknad inomhus med massor av stånd och försäljare. Där lyckades vi shoppa, fynda och pruta. ;) Sedan åkte vi tillbaka till hotellet där jag duschade, men det var omöjligt att få riktigt varmt vatten, haha, inte skönt alls. 17.30 gick bussen till restaurangen där vår guide hade fixat risbrännvin till oss, vilket är typiskt kinesiskt. Smakade, men usch och fy så starkt det var, haha!

Efter middagen gick vi till en teater där vi såg på Pekingopera. Pekingopera är inte alls som den operan vi är van vid, utan låter helt annorlunda. De hade jättehäftiga dräkter och vackra ansiktsmålningar. Då allt var på kinesiska fanns som tur var allt textat på engelska också på skärmar, haha! Vår guide sa även att tio minuter på scen motsvarar tio år av träning! Heeeelt sjukt! Och då såg vi ändå en föreställning på nästan en timme!
♥ LÖRDAG 18/11
Denna dag började med en tur till Himmelska Templets Park. I denna park är det vanligt att pensionärer ses och utför olika aktiviteter, t.ex pardans, tai chi, tennis, badminton, kortspel och liknande, vad som helst! Väldigt trevligt initiativ tycker jag. Vi såg på lite pardans och några av pensionärerna från vår grupp hängde på, haha. Sen fick vi även prova på lite tai chi, svårt! Sedan besökte vi templet i parken med (utanför såklart, man får inte gå in) och det var jättefint och otroligt vacker utsikt!

Efter det åkte vi på en te-ceremoni! Där fick vi provsmaka fem olika sorters téer, medan en kvinna gick igenom olika tekniker hur man tillagade téet på bästa sätt. Faktiskt väldigt intressant och väldigt gott te! Efter det åkte vi till Silkesmarknaden vilket var en marknad i samma stuk som den dagen innan, men myyyycket större och mycket bätte kvalitét på grejerna.

Dagen avslutades med en akrobatik-show, och jag lovar, det var bland det sjukaste jag sett! Heeeelt galet vilka trick de gjorde, går knappt att beskriva med ord! Nedan ser ni lite bilder, men ska försöka få klart filmerna så ni får se där, verkligen så fascinerande! Satt med munnen halvöppen och oron i magen hela showen, haha. Lite roligt också var att vi fick hoppa av bussen mitt i vägen och gå sista biten för att det blev total trafikstockning, vi stod säkert still i minst en kvart, haha.
Alice Lindström

Vad fint det ser ut och vad mycket ni hann med varje dag!

Netti Starby

Vad tråkigt med minneskortet och sånt är så himla typiskt! Kramis

Amanda

Dixi Wonderland

Wow vilka fina bilder :D

My Nordqvist

Åh så himla roligt att läsa! Så härligt:D

Henrik Olsson - Föreläsningar

Det finns så fantastiskt vackra byggnader där :)

MALIN

Så himla kul att se! Vi besökte samma ställen haha! Kram