Känns som att det här inlägget har fått komma lite i andrahand med alla julinlägg som jag publicerat men kände att det kan vara bra att bryta av med något annat, haha, men jag har inte glömt bort detta inlägg, nu är det dags!
 
I torsdags var det ridning igen, och som ni kanske vet experimenterar min ridlärare lite med mig och har nu satt mig på hästen Magic Hilda istället för min älskling Gypsy. Hon kände att det var dags att byta lite och även om jag älskar min Gypsy mer än allt, klagar jag inte. Senaste lektionen fann jag och Hilda verkligen varandra och har verkligen fastnat för henne. ♥
 
Hilda är ju väldigt olik Gypsy vilket gör att det tar sin lilla tid för mig att komma underfund med henne, haha. Hon måste jobbas i form på ett helt annat sätt och energinivån på den här lilla damen är helt annan. Så det är lite andra tankebanor som gäller, haha, men senaste lektionen kände jag i alla fall att det gick framåt!
 
Vi värmde upp lite som vanligt och jag tyckte hon kändes fin, hittade ett bra utgångsläge!
Vi ska börja finslipa våra bakdelsvändningar ännu mer (hästen roterar framdelen runt bakdelen) och för att göra detta gjorde vi två övningar; rida i en sexkant och rida i en fyrkant. Vid varje hörn av respektive form skulle vi flytta hästens framdel så de korsades som de gör i en bakdelsväning och sen rida rakt mot nästa kant o.s.v.
Detta fann Hilda riktigt svårt, haha, och det riktigt märktes hur hon kämpade med att få ihop det i huvudet och hur jobbig hon tyckte att jag var, haha. 
 
Formen var fin och även drivet så jag är nöjd med henne!
 
På tal om något annat så vet ni ju också att jag går i dressyrgrupp. Detta innebär att vi inte har hopplektioner som de andra grupperna utan rider enbart dressyr. Dock så väcks ju hopplusten av fart och spänning hos oss ockås, haha, och vi brukar hoppa i alla fall en gång per termin, så som avslutning på passet hoppade vi! 
 
Vi hoppade ju inga rediga höjder för vi ville ju gärna komma hem i ett stycke till jul, haha, men vi hoppade fram på några hinder innan vi sedan hoppade några kombinationer samt avslutade med en bana. Jag har ju bara ridit Hilda typ fyra gånger så att helt plötsligt hoppa på henne kändes ju lite skumt, haha, men det gick så bra!
 
Till skillnad från Gypsy gillar Hilda att hoppa och är väldigt duktig på det och vi nästintill flög över hindrena! Jag fick en sådan kick när jag kört första kombinationen, hade glömt hur roligt det var! Ännu bättre blev det ju av att man faktiskt märkte att hoppryttaren fanns kvar sådär långt inom en, haha, kände mig knappt ens ringrostig. ^^
 
Sååå himla roligt var det!
 
Dixi Wonderland

Va kul att det kändes bra med bytet :)

Therese

Fin häst :)

Hanna

Haft en bra dag ? :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress