4 februari 2014

Framdelsvändningar.

Hästar

Hej!
Igår var det dags för ännu ett dressyrpass på fina Kajsakavat! :)
Vi började med att värma upp som vanligt i alla gångarter och på olika ridvägar med lite enkla sidvärtsrörelser (skänkelvikning t.ex) för att få de förberedda på vad som komma skall. Hon var mycket lättare att hålla ut vägarna på än förra lektionen, men jag fick fortfarande kämpa lite med hennes högra sida som är hennes svåra och lite stela sida. Vi jobbade även på framdelsvändningar som vi gjorde förra veckan, men utökade det med att rotera fler varv. Vi gick in i övning med framdelsvändningar och lite galoppfattningar.
 
Hennes vändningar var mycket bättre än förra gången! Det gick bättre och bättre och hon var så fin. Formen var under hela passet helt okej, men i slutet var den jättefin. Det är inte varje dag man får beröm för hur man lär in en övning på en häst och det fick jag igår. Kajsa är ju yngst på hela ridskolan och är inte lika erfaren som de andra hästarna så man ska inte kräva för mycket av henne och ha det i baktanke. Igår fick jag extra beröm för att jag var så mjuk i handen och lät henne tänka igenom övningen och inte stressade henne. Det är tyvärr många ryttare som inte tar hänsyn till hästens ålder, speciellt om man är yngre, men att jag gjorde det och red henne mjukt och samlat och det resulterade i en mycket positiv ridning enligt min ridlärare. Det känns verkligen bra när man utför en övning korrekt, men samtidigt hjälper hästen att utvecklas och lära sig. ♥
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress