Hej!
Idag var det första dagen i skolan efter höstlovet! Jätteroligt att träffa alla fina kompisar igen! ♥
 
Idag var det också dags för ridning och hästbyte igen och som jag hoppades så fick jag fina Blackburn! Väldigt nöjd! Blackburn är en stor, svart, vacker, snäll och duktig häst. Idag var det dressyrlektion och vi fick rida innanför spåret nästan hela lektionen. På så sätt får man inget stöd från väggen när det gäller att hästen ska gå rakt och man måste då jobba extra mycket med hjälperna. Självklart jobbar vi alltid med att hästarna ska gå rakt och i rätt form, men nu blev det lite annorlunda och vi fick jobba lite hårdare då några av hästarna sökte sig tillbaka till väggen. Då gäller det att ligga på med ytterskänkeln och försiktig knuffa de tillbaka från väggen till det "osynliga" spåret. Själv så hade jag inga större problem med det här och Blackburn gick i fin form och var rak. :)
 
Vi började jobba lite volter och ställa och böja inåt runt voltspåret och sen fick vi också böja utåt fast vi gick kvar på volten. Vi ställde och böjde i både trav och galopp, red en ridväg som kallas för serpentin ( man rider som bågar över ridbanan och man kan göra t.ex 3 eller 4 bågar ) och gjorde också några skänkelvikningar. Själv så är jag nöjd med dagens lektion och Blackburns prestation! Han är väldigt mysig att rida och underbar i dressyren och också i hoppingen. Även om man har en häst som t.ex Blackburn som kan dressyr, är väldigt duktig och lydig, så är det mycket att jobba med. Hästen kommer t.ex inte att gå i form om man inte rider dem dit. Skulle man sätta en nybörjare eller oerfaren ryttare på en dressyrhäst så skulle den personen inte alls få samma resultat som t.ex vi i min grupp då vi har ridit väldigt länge och kan mer. Likadant i hopping, man kan ha en underbar hopphäst men rider man inte hästen utan "åker häst" så blir det inte samma resultat på hoppingen. Övning ger färdighet och alla duktigta ryttare har varit nybörjare någon gång i tiden!
 
Är som sagt nöjd med lektionen! ♥
Imorgon är det tisdag och efter skolan ska jag vara med min fina vän Ida! :)
 
Ha det bra!
 
Nelly

Vad kul att lektionen var lyckad! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress