Halloj! Första dagen på höstlovet (mitt sista, herregud!) och jag tyckte det passade bra att starta det med svaren på min språkinriktade frågestund! Kul att några ställde lite frågor, hoppas ni är nöjda med svaren! ♥
 
♥ Hur fick du ett så stort intresse för språk? 
- Åh, det här är lite klurigt faktiskt, men jag tror det har mycket att göra med när jag år 2012 fastande väldigt mycket för ett italiensk pop-rockband! Var redan då öppen för nya språk, men det var nog då det tog fart på riktigt, och anledningen att jag fastande för just dem var efter jag såg en engelsk musikvideo med dem och sen fortsatte lyssna på deras italienska musik.
 
Sen började en kamp med att övertala andra om att det inte alls var konstigt att lyssna på musik med fler språk, haha, och därifrån har det bara fortsatt! Sen har nog en stor del med det att göra med att jag alltid haft väldigt lätt för språk och skrivande och tyckt det varit kul med språk.

 Vad är det roligaste med språk? 
- Det där steget när man faktiskt förstår något, haha. Tycker det är jättekul att t.ex lyssna på kinesisk musik och förstå en rad eller två och att man då verkligen märker en utveckling i sin inlärning, att det ger något. Men det är nog att det öppnar en dörr till en så ny värld och ett helt nytt sätt att kommunicera och uttrycka sig på! Sen är det väldigt roligt att imponera på andra med det, haha, speciellt kinesiskan. ;) 

♥ Vilka språk skulle du mer vilja kunna och har du planer på att läsa några till?
- Många! Skulle jag få drömma skulle jag vilja kunna alla, haha. Nejmen, främst på listan just nu är italienska och koreanska, men har även haft lite planer på finska och något afrikanskt språk, eller japanska! 
 
♥ Varför läser du så många språk?
- Dels för att jag går en linje där möjligheterna att läsa språk har varit många, vet inte om jag skulle läst så mycket språk om jag inte gått ett sånt inriktat program då jag nog inte skulle hunnit med det på fritiden, men med tanke på att jag älskar språk passade ju detta program (humanistiska förresten, haha) perfekt, så då valde jag det. ^^ Har även planer på att fortsätta med språk såklart på högskola/universitet!

♥ Finns det likheter mellan språken? 
- Inte jättemånga faktiskt vad jag kommer på nu, haha. Jag vet att när jag läste latin sa de att vi som läste spanska skulle ha nytta av det, men det märkte jag inte av särskilt mycket, haha. Men annars är det väl lite små saker man märker, men inte mycket faktiskt, grammatiken är väldigt olik i t.ex spanska och kinesiska där den spanska är mer komplex och kinesiskan mer enkel. Där skiljer man t.ex inte ens på singular och plural när man inte menar specifika saker.

♥ Vilket språk är ditt favoritspråk och varför?
- Kinesiskan, helt klart! Det är mest för att jag är rätt insnöad på Asien, haha, och just för att det inte påminner om något språk jag läst förut. Det skiljer sig så mycket med både uttal och skrift, men är ändå relativt enkelt grammatikmässigt. Också det språket jag kan imponera med, haha. 
 
Tack för att frågor! Kom ihåg att ni alltid mer än gärna får ställa frågor om ni känner att ni missade chansen nu, det är bara roligt! Kram på er! ♥
 
 Bildkälla: Pinterest.com
FrökenTV, bloggen om tv och film

intressant att läsa dina svar

freja

språk är så roligt, hade gärna velat lära mig om jag haft tålamodet till det. Vill också kunna framförallt Italienska, det är så fint ! :)

Hanna

rolig att läsa ! :)

Tuva Björnwall

kul att läsa :)

ajlimullersandvik.blogg.se

Så himla kul alltså, åååh, älskar språk, jag önskar att jag hade fortsatt studera språk på gymnasiet.

JoJo

kul att läsa och roligt att du har fått lite frågor :) kram <3

Gabriella

Roligt att läsa dina svar!!

linda

Åh vilken härlig läsning :-)

Liene Svärd

sv: Kul att du röstade :) nu har jag lagt upp resultaten.

Intressant läsning. Just nu använder jag en app för att lära mig tyska bättre men den är så enkel haha, det är mer som en refresher för mig.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress