4 maj 2017

Rom #part 2

Rom 2017

Jag veeeet, det blir verkligen så mycket text och ändå tar jag bara två dagar i taget, men jag försöker verkligen begränsa mig och skulle jag dela upp varje dag i ett inlägg skulle det bli så många inlägg och jag har massor av andra Rom-inlägg att göra förutom genomgång om dagarna. Jag förväntar mig inte att ni ska orka läsa allt, men jag hoppas verkligen att ni läser något mer än att titta på bilderna nu när jag lägger så mycket tid på det, haha. 
 
Onsdag 27/4
Dagen började som vanligt med frukost vid 7.30 innan vi tog spårvagnen och gick av vid "vår" hållplats (den hållplats vi hade som grundhållplats resan igenom) vid Colosseum. Därifrån gick vi en stund genom Rom tills vi kom till torget Campo di Fiori där de hade en marknad. En litet titt på Heliga Birgittas kyrka blev det också, men dock bara utifrån då det var stängt, samt en snabb titt på Galleria Spada (vi gick inte in utan kollade bara på det berömda perspektivet) innan vi kom till Pantheon, ett otroligt stort och antikt tempel. Riktigt mäktig!
Eftersom det är en helig plats ska det självklart vara tyst där inne, men med så många turister är det svårt, så vid ett tillfälle ropade de genom en högtalare: "Shhhhh, silencio!", och jag skojar inte när jag säger att det gick en rysning genom kroppen, haha. Det där "shh"-et i den stora lokalen var bland det läskigaste jag hört i hela mitt liv, haha. Så var beredda på det om ni besöker det! ;)
 
Sedan besökte vi även Fontana di Trevi och Spanska Trappan vilket de flesta nog känner till. Elevguidningar här som vid Pantheon. Vi besökte även Piazza del Popolo, ett stort torg. Efter lunch tog vi spårvagnen en bit och besökte en del av Foro Italico som är sportarena som fascisten Mussolini byggde, men vi hade kollat lite fel så var tvugna att gå en omväg och när vi väl var där såg vi inte så mycket som planerat. Lite ovärt, och alla var mest här både trötta och kissnödiga, haha. Ändå coolt att se dock!
 
Sedan tog vi spårvagnen tillbaka till Piazza del Popolo och de som ville besökte parken Villa Borghese, vilket jag gjorde, där man fick en otroligt vacker utsikt över staden och torget. Villa Borghese är en väldigt stor park. Väldigt vacker, men väldigt stor så vi gick inte genom hela, men rekommenderar att besöka den och utsikten!
 
Sedan fritid då vi tänkte äta på en vegansk restaurang, men som sedan visade sig vara stängd, men hittade istället ett jättebra ställe där jag tror jag åt den godaste pizzan under resan!
 
Torsdag 28/4
Elevguidning i området Trastevere där vi besökte lite olika ställen, t.ex en kyrka. Rekommenderar det verkligen! Sååå mysigt och pittoreskt område, riktigt "typiskt" italienskt bortifrån alla turister. Visst, turister finns det ju överallt i Rom, haha, men stället kändes inte lika turistigt! Tips tips! Denna dag hade vi dock otur med vädret och det regnade från och till, men vi var glada ändå! Vad gör lite vatten när man är i Rom? ;) Efter lunchen tog vi tåget till Ostia Antica vilket är ett antikt bostadsområde och hamn. Detta var frivilligt att besöka och gjorde man inte det fick man välja annat studieinriktat intresse, men de flesta av oss åkte dit. I Ostia Antica utspelade sig nämligen vår latinbok i när vi läste latin i tvåan! Dock blev vi inte jättelångvariga och hann då inte med allt då det blåste och regnande mycket när vi kom dit, men ändå jättekul att se!
 
När vi kom tillbaka till stan igen var det slut för dagen och fritid. Jag och ett gäng värmde oss på en restaurang och drack lite rödvin och åt mat, innan vi drog till en gay-bar! Japp, ni läste rätt, haha. Har en jätterolig historia om detta, men den kommer i ett separat inlägg. ;) Goda drinkar och trevliga människor var det i alla fall! 
 
Henrik Olsson

Det finns så mycket vackert att se i den staden :)

Carro

Men så underbart :)

Jennifer Queen

Så härligt, ser riktigt underbart ut :D

A M

underbart!!
sv: Det är riktigt gott, tack! :D
Kram

Moa

Men vilka härliga dagar! Kul att hitta hit :-)

elin

Åh så härliga bilder! Hoppas du får en fortsatt bra dag och njut av solen!<3

Matilda Berlin

Än en gång, sååå underbart! Och gu vad kul med en gaybar! Ser verkligen fram emot att läsa det inlägget =)

Hanna

Åh men tack! Hoppas du får en bra torsdag :)

Bella

Ni verkar ha haft det så bra!

http://nouw.com/bellss

Moa Kandelin

Älskar Rom, pastan såg jätte god ut :)

Flisan

sv: jamen eller hur!

härliga bilder :D

Amanda CL

Fina foton!
Rom är så häftigt!
Jag minns också det där att man skulle vara tyst och så blev lite irriterad på de som verkligen inte fattade det :P
kram

Days by Johanna

Låter härligt, synd med regnet dock men man får göra det bästa av det

Emelie Andersson

Åh vilka fina bilder :) ser helt underbart ut!

J

Så roligt!!

Netti Starby

Vad mycket skoj och härliga upplevelser du har varit med om och jag ser fram emot inlägget om gay-klubben! :-D Kramis

Anita

Åh, dit vill jag åka...!

Linda

Wow, vill åka dit!!

Boel

Underbara bilder!

Jeanette

Så avundsjuk på dig haha har alltid velat besöka Rom :)

Celine

Åh men vill så gärna åka dit!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress