7 maj 2017

Rom #part 3

Rom 2017

Sista delen med inlägg om dagarna i Rom! Efter dessa väntas lite tips-inlägg, shopping, speciella upplevelser (gay-baren som jag sett att många av ser fram emot att läsa om, haha ;)), självklart massor av fler bilder och såklart en (eller flera, haha) film så småningom! 
 
♥ Fredag 28/4
Vi fick en elevguidning vid Judiska kvarteren vilket jag tyckte var en väldigt intressant guidning och jättefint område. Så hemskt hur judarna har behandlats genom åren. Sedan en elevguidning vid Hadrianus mausoleum. I närheten av det ligger Petersplatsen och den berömda Peterskyrkan. Där fick vi elevguidning innan vi fick lunch.
 
Efter lunch hade de som ville, och jag var en av dem, guidad tur med Brita Olsson igen (älskar henne, lätt bästa guiden!) av Vatikanmuseerna, Sixtinska kapellet och Peterskyrkan. Tycker verkligen att allt detta var intressant så rekommenderar detta! 
 
Efter det hade vi fritid och då köpte jag faktiskt två par skor på ett ställe! Himla nöjd med dem! Bilder kommer såklart. Sen promenerade vi tillbaka mot centrum (tackar Gud för Google Maps när man går utan lärare, haha) där jag, Nora, Stina och Amanda åt på en underbar restaurang som hette Origano Trevi. Helt underbar restaurang, lätt den bästa jag åt på i Rom! Salladen jag åt var underbar, de hade en jättebra vegansk och vegetarisk meny som både Stina och Nora rekommenderar starkt då de är veganer, min tiramisu som jag åt till efterrätt var bland det godaste jag ätit, och vi blev t.o.m bjudna på gratis citronsorbet som var helt otrolig! Rekommenderar starkt!
 
Efter det gick vi till gay-baren, igen, haha, men det äventyret berättar jag om i ett annat inlägg. ;) Men det var den här kvällen "the thing" hände i alla fall, haha. Sen åkte vi tillbaka till hotellet där vi fann resten av klassen intryckta i ett hotellrum och spelade UNO! Vi hängde på och det slutade med att klassen satt där i flera timmar och spelade, pratade och skrattade. Sista kvällen tillsammans i Rom var det och den kunde inte ha slutat bättre. Så otroligt härlig kväll med klassen, älskar dem så mycket. ♥
 
♥ Lördag 29/4
Elevguidning vid Protestantiska kyrkogården, väldigt vacker och fin kyrkogård, men lite trängre än den vi besökte första dagen. Roligt att se skillnaden på kyrkogårdarna faktiskt! Där låg också en jättehäftig pyramid, haha, svår att missa utifrån. Därefter gick vi förbi Circus Maximus, men den såg vi även från Colosseum när vi var där, samt när vi åkte spårvagn. Besökte även ett känt nyckelhål där jag har för mig att man kunde se tre stater på samma gång eller var det var, haha, minns inte riktigt tyvärr, apelsinträdgården i närheten med fantastisk utsikt, och så gick vi förbi Bocca della Verita. Det är ett ansikte där man kan stoppa in handen i munnen och förr i tiden sades det att om man hade syndat eller ljugit fick man handen avhuggen, haha.
 
Sedan var det lunch och då gick vi alla till området Trastevere igen som vi besökte under torsdagen. Senast vi var där hittade vi en jättebillig restaurang med jättegod mat så vi tog med hela klassen dit, haha. Sedan lite kort fritid innan det var samling på hotellet klockan 15.00. Vi började ge oss av mot flygplatsen och 19.50 gick flyget hem. :( Landade på Skavsta vid 22.55, bussen därifrån hem gick 23.55. Somnade inte förens klockan 02.00 den natten. 
 
Kändes så konstigt att vakna upp själv, haha. Kände mig så tom på något sätt, man hade blivit så van vid att vakna med alla kompisar och sen ge sig ut på äventyr. Det var så mysigt och händelserikt alltihop. Ingen var riktigt glad över att vara hemma igen, haha. Men det är ju då man vet vilken härlig resa man faktiskt haft. ♥
 
Henrik Olsson

Rom vill man bara besöka igen :)

Sv: Ja, det var riktigt trevligt - och vädret var helt fantastiskt hela helgen :)

Moa Kandelin

Verkar jätte härligt!

Celine

Åh men vill verkligen åka till Rom!

JoJo

fina bilder. ni verkar ha haft det bra! :D kram. <3

Hanna

Underbara bilder 😻

Amanda CL

Fina foton :)
Åt jätte god glass när jag va i Rom, grönt äpple va den godaste!
kram

Netti Starby

Citronsorbé är så sjukt gott och vilka härliga bilder! <3 Kramis

Emelie Andersson

Du verkar ha det helt underbart! :)

Cassandra

Så underbart att vara i Rom!

Ida

Så härligt,kram <3

J

Italien har bästa glassen <3

Carro

Ännu ett härligt dygn och härliga bilder :)

Linda

Åh, vill åka dit!!

elin

Åh så roligt att läsa!<3

Matilda Berlin

Längtar fortfarande efter Gaybars historian =) Kram <3

ajlimullersandvik.blogg.se

såååå avundsjuk! Och såååå lyx att få så många guidningar!! :D

Katta

Så härliga bilder :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress