I kinesiskan fick vi i läxa att se ett varsitt avsnitt ur den svensk-kinesiska dokumentären Kina om Kina varpå de i mitt avsnitt tog upp boken Red- Color News Soldier av den kinesiske författaren Li Zhensheng.
 
Li jobbade som pressfotograf under kulturrevolutionen som skedde under ledare Mao Zedongs ledning. Li hade från denna tid gömt över 30 000 negativ i ungefär 40 år innan han valde att framkalla dem i USA och skapa denna bok. Han tvingades att gömma bilderna eftersom hans jobb var att endast fota positiva bilder som tidingarna kunde använda. Hade någon fått reda på att han fotat negativa bilder med statens kamera och pengar hade han råkat illa ut. Han gömde bilderna hemma genom att såga ett hål i golvet där han bevarade dem. 
 
Jag blev så fascinerad av hans berättelse att jag beställde boken i onsdags och redan i torsdags kom den i brevlådan! Tackar Bokbörsen för snabb leverans. ♥  
 
Som både språk,- kultur-, och historianörd finner jag denna bok mycket intressant! Man får en riktig inblick genom bilderna om hur det var och man får även Li's personliga historia och upplevelser kring det hela. Rekommenderar starkt!
 
För er som är intresserade av att höra lite mer om Li och hans bok kan ni klicka här för att komma till avsnittet. Delen om Li börjar vid cirka 22:00. Under hittar ni även fortsatta avsnitt i serien om ni är intresserade!
 
Moa

Vad intressant :)

TereseFlinth

Oj vad intressant det var att läsa! Vilken modig person som ändån fotograferade negativa bilder och sedan gömde dem så pass länge.

sv: Men tack fina du! Ja det var väldigt härligt att gå på stan lite :)
Kramis

Nelly

Åh, vilken spännande historia :) Det är alltid intressant att få se historien ur ett annat perspektiv!

Carolina Thoor

Härligt då man finner en bok som bara helt enkelt är rätt för en. Lovely! :D

Sv; jo tack, det var det verkligen. Nja, dock vet jag inte om creme burleé är så gott haha. Men gjorde det för min älskade pojkväns skull! :)

Bella

Vad spännande det låter!

Tilda Barkselius

Åh vilken cool bok!!

Gabriella

Tack för tipset!!

Carro

Åh spännande att läsa om!

Zyllah

Guuuud vad intressant. <3

Linda

Åh, den där skulle min karl vilja läsa :-)

Matilda Berlin

Oj vad spännande!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress