I torsdags var jag som vanligt inställd på ett dressyrpass på Micla, men när jag ändå för säkerhetsskull gick in och kollade vilken häst det stod på mig var det minsann bytt till Sunburn! Ska jag vara ärlig hade jag knappt koll på vilken häst det var, haha, då hon är relativt ny, men syster har ridit henne förut i alla fall!
 
Så ja, när jag kom till stallet möttes jag av en svart, riktigt stor häst! Är osäker på om hon är D-ponny eller räknas som storhäst. Gypsy är ju en D-ponny, men hon är ändå mindre än Sunburn, så Sunburn är nog en maxad D-ponny eller storhäst. Eller så är det för att Gypsy har lite grovare kroppsbyggnad än Sunburn som Gypsy känns mindre, haha.
 
Jättemysig att ha och göra med i boxen och när jag väl satte upp kändes det himla högt! Haha, de senaste jag ridit, Hilda och Micla, är väldigt små i jämförelse med Sunburn så det var en rejäl skillnad. Då Sunburn bara är sex år gammal är hon fortfarande i en liten utvecklingsfas. Hon har inte riktigt hittat sin ram som hon ska gå i när hon går i form, och rids därför på snodd för att få hjälp med det. Det kändes bra, både för henne och mig, då hon blir mer stabil då hon innan hon fick snodden gick med huvudet väldigt högt och kändes lite vinglig. 
 
Det jag märkte först var hennes högersida som hon mer än gärna tryckte ut mot väggen. I början när jag försökte putta ut den och stabilisera upp henne rakare sa hon bara emot och började backa och konstra. Hon testade mig alltså mycket i början. Men efter ett tag släppte det och hon förstod vem som bestämde.
 
Vi jobbade skänkelvikningar och som ni kanske förstod gick det ju inte jättebra i det varvet, haha, men när vi bytte varv och hon fick flytta sig undan vänster skänkel istället var hon som en helt annan häst. Hon var perfekt, flyttade nästan lite för mycket, haha, men hellre det är för lite. Sen lyckades jag få henne att flytta lagom och oj så fint det var! 
 
Sedan skulle vi göra lite samma grej i galopp som vi gjort i trav, lägga volter på kortsidorna och sen skänkelvikningar på långsidorna, men då jag kände att skänkelvikningar i galopp skulle bli överkurs för henne, bestämde jag mig för att satsa på att komma åt hennes insida i volterna, samt räta upp henne och hitta högersidan på långsidorna. Detta gynnade sig då jag i slutet av passet fick några riktigt fina varv på spåret med en perfekt högersida.
 
Vi hittade verkligen varandra mot slutet och jag ser fram emot att jobba mer med henne. ♥
 
Jag måste även nämna det beröm jag fick som bokstavligt talat gjorde mig helt varm i kroppen. Min ridlärare sa två gånger under passet hur otroligt roligt det är att se mig gå in och verkligen göra en analys av min häst och sedan jobba med hästen utifrån det. Med andra ord anpassar jag mig väldigt bra efter hästens förmåga, något som är otroligt viktigt när man rider så unga hästar. 
 
Kändes så otroligt bra att höra och känns så bra att jag har blivit lite "utvald" av min ridlärare att få ingå i processen av att "skola in" och utbilda Sunburn. ♥
 
 
 
Skänker en tanke till alla drabbade i Stockholm också. Helt ofattbart och hemskt det som drabbat oss. Men tillsammans är vi starka. Vi ska inte låta hatet vinna. ♥
Netti Starby

Det som hände i Stockholm är verkligen fruktansvärt! <3 Kramis

Julia Svensson

Fint skrivit!!

Amanda CL

Har funderat på att börja rida igen! Så mysigt med hästar! :)

sv: kom att jag frågat förut, fast va rätt länge sen så därför jag inte mindes :P
Min kompis lyssnar ju mest på J-rock tror jag (måste fråga)

ja! :) hade det varit så städat på svenska konserter hade jag lugnt gått på fler ståkonserter!

kram

NICOLE

Vad duktig du är , och alltid kul med beröm! =)

JoJo

det är så kul att få beröm. det värmer verkligen i hjärtat och man växer som person när man får det! :) kram. <3

Flisan

sv: det e vi verkligen två om :D

Moa Kandelin

Vad fin bild :)

jessy

Härligt att höra :D

Gabriella

Åh så underbart att ni hittade varandra!!

Carro

Så fin! :)

J

Skönt att ni hittade varandra!

Carolina Thoor

Vad roligt att det gick så bra och härligt med så mycket beröm. Grattis till dig tjejen! :D

Sv; åh tack fina du <3 betyder mycket för mig att få höra!

Mirjam Therese

Så härligt att få så bra beröm! Och skoj att det gick bra! :D

ajlimullersandvik.blogg.se

vad skönt när också andra ser det arbete man lägger ner :D

Days by Johanna

Klart du skall skriva till honom på instagram, det tycker jag. Kör hårt :)

Carro

Ja jätteroligt :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress