17 september 2016

Skönheten Belle.

Hästar

I torsdags var det i vanlig ordning dressyrpass, men faktiskt inte på Gypsy!
Min ridlärare kände för att ge mig lite variation, så jag fick prova Belle! Belle är en jättevacker svart ponny på bara sex år. Ungefär lika stor som Gypsy, men inte lika kraftigt byggd. 
 
Vi drog igång passet och skrittade igång och det första jag märkte var vilken energi hon hade. Gypsy lunkar mer fram när hon inte måste skritta mer effektivt, men lilla Belle pinnade på i skritten, haha. Hade väldigt svårt att hitta ett bra stöd i början då jag märkte att hon och Gypsy är vääääääldigt olika, haha. För att hitta ett bra stöd på Gypsy måste man plocka och fixa, kolla av yttersidan, lösgöra o.s.v. för att hitta henne, medan man på Belle ska hålla så stadig hand som möjligt och hålla koll på yttersidan. Det tog ett tag att ställa om sig i mitt eget tankesätt, haha.
 
Jag fick också ta bort både spö och sporrar för att hon var lite för känslig för dem och blev lite springig. Inte så att hon sprang iväg och jag inte hade kontroll, men att hon taggade till lite på dem. Min lärare sa även att hon förmodligen aldrig har ridits med sporrar förut, och av det jag märkte behöver hon dem verkligen inte, haha.
 
Vi jobbade lite volter och tempoväxlingar samt lite sidvärtsrörelser, och överlag är jag nöjd. Det är alltid klurigt i början när man rider en helt ny häst och det faktum att hon fortfarande är väldigt ung gör att man måste tänka ännu ett steg längre. Vi skulle rygga vilket hon inte kunde, men hon var otroligt fin hformvis vissa stunder och började sätta energin nedåt istället för framåt och bli springig. 
 
Jag är nöjd och det ska bli roligt att fortsätta köra på henne ett tag och hjälpa till med hennes utbildning! ♥ Tyvärr har jag ingen bild på henne, men ska försöka fixa nästa gång! 
 
Johanna

Vad kul att testa en ny och en så annorlunda häst! Kul att det gick bra också, hoppas det kommer funka bra för er framöver!:)

Hanna

Kul med ridning :D

Gabriella

Skönt att du är nöjd!!

ajlimullersandvik.blogg.se

hoppas att söndagen blir angenäm! :)

Amina

Vad roligt att prova på en "ny" häst! :)

T e r e s e F l i n t h

Skönt att du är nöjd iaf, och bild är ett stort ja till!!
Kramis

Emelie Andersson

Så kul med en annan häst och att hitta hennes knappar och hur man ska rida just den hästen, även om jag vet att just Gypsy är din favvo! :)<3

Ida

Kul att få rida någon annan häst ibland också även om man har sin favorit :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress