24 januari 2016

Gypsy på bett.

Hästar

I torsdags red jag som vanligt dressyr på min älskling Gypsy. Tanken var att jag skulle börja rida henne på ett nytt bett, ett gummibett, men det hade hon tydligen bitit sönder redan andra lektionen hon hade det, så riktigt så blev det inte, haha.
 
Eftersom jag har som mål för 2016 att börja rida henne på bett igen (jag har ju det senaste halvåret/året ridit henne på hackamore då jag tycker hon går mycket bättre på det och hon trivs bättre på det) tog jag hennes vanliga bett och körde på det. Det var lite spännande faktiskt, haha. I början kändes det inte alls bra och det kändes som att vi var tillbaka på ruta ett igen. Det kändes inte som något av det jag gjorde på hackamoret funkade på bettet, även om jag red precis likadant. 
 
Jag tragglade mig igenom första halvan av passet och kände mig bara besviken och irriterad för att det inte funkade. Det märktes verkligen hur ovana vi var tillsammans på bett. Efter galoppen och lite lösgörande arbete började hon sakta men säkert mjukas upp och satte formen. Då var jag nöjd! Temat för dagen var rakställda hästar samt sidförande hjälper och hon klarade av båda momenten utmärkt med fin form. Hon flyttade sig så fint i skänkelvikningarna! I slutet sa min lärare till och med att så fint som Gypsy gått under den lektionen var bland det bästa hon gått, så något gjorde jag ju rätt, haha.
 
Jag är väldigt nöjd, men det tog verkligen längre tid för henne att få igenom formen på bettet än på hackamore. På bettet fick jag jobba längre innan hon kom dit, medan hon på hackamore är fin bara efter några minuter. Så det är uppenbart att hon trivs bättre på det. Sen känns formen också helt annorlunda på hackamore och bett, haha. På hackamore känns hon tyngre i handen vilket jag tycker är väldigt bekvämt då man "känner" på ett annat sätt att hon jobbar, medan hon på bett inte känns lika mycket i handen då hon liksom har bettet i munnen. Kanske lite svårt att förstå, men skillnad är det i alla fall. 
 
Jag ska i alla fall fortsätta rida henne på bett och ser fram emot att ta med den underbara hackamorekänslan till bettet! 
Julia

Du är så duktig!
sv: Ja visst är de det bästa! kram

Linn Strömberg

Skönt att det gick bättre sen i alla fall! Hard work pays off <3

Josefine

Skönt att du är nöjd!

MADDISENJ.SE

Skönt att det gick bättre efter ett tag

ISABELLA

Skönt att det gick bättre sen :)

http://siliiins.blogg.se

Härligt!

Emelie Andersson

Så kul att det ändå funkade så himla bra :) duktiga ni! <3

sv: tack så mycket fina du <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress