Okej, på kinesiskalektionerna såg vi i veckan en film som verkligen satte spår i mig som jag bara måste tipsa om.
 
Namn: The Flowers of War/ Jīnlíng Shísān Chāi
 
Genre: Drama/Historia/Krig
 
Åldersgräns: Hittar ingen specifik, men jag skulle gissa på 11 eller 15. Jag själv skulle klassa den som 15.
 
Språk: Mandarin (kinesiska), engelska och japanska (mest mandarin och engelska).
 
Huvudroller: Christian Bale, Ni Ni och Zhang Xinyi. 
 
Handling: Året är 1937 i Kina under Nanjingmassakern (eller Nankingmassakern, stavningen på staden är olikajapanerna invaderar Nanjing/Nanking, Kinas dåvarande huvudstad. Krig råder, men i kyrkan som är en helig plats gömmer sig några flickor i kloster. När amerikanen John Miller (Christian Bayle) hittar dit försöker de övertala honom att hjälpa dem därifrån. Läget förvärras när en grupp med prostituerade kinesiska kvinnor söker sig dit för skydd vilket bidrar till konflikt mellan flickorna och kvinnorna. John måste nu hjälpa dem undan japanerna och ut ur Nanjing, men kommer de någonsin komma dit? Det är frågan när hinder och hemskheter sätts i deras väg.
 
Personlig åsikt: För det första är detta en verklighetsbaserad film vilket gör den ännu mer hemsk. Nanjingmassakern är en verklig händelse som ägt rum där japaner skoningslöst mördade, avrättade och våldtog hundratusentals män, kvinnor och barn. Mördandet blev efterhand en sport och gruppvåldtäkter hölls offentligt och många kinesiska kvinnor fick följa med japanerna som sexslavar. Detta var en händelse som jag inte alls visste hade inträffat förens jag sett filmen, men som fick mig att fundera mycket. Hela massakern tog flera hundratusentals liv och jag tycker det är tråkigt att inte även denna historiska händelse uppmärksammas i skolan.
 
I alla fall, angående själva filmen då så tycker jag att den var väldigt bra och helt klart sevärd. Den var känslomässig och bra filmad och jag fick seriöst kalla kårar längst med ryggen av vissa scener och kände klumpen i magen växa. Blod och krigsscener förkommer och det vill jag varna er för om ni är som jag och är känsliga för sånt. Jag skulle aldrig valt den här filmen själv just för att jag är känslig för sånt, men nu när jag sett den är jag glad att jag gjort det för den var så jäkla bra i sin hemskhet och så vacker på många sätt. Gråtfärdig blev jag på några ställen och detta är verkligen inte en film jag kommer glömma i första taget. Snälla haka inte upp er på att den är trespråkig, den är väldigt bra ändå! 
 
Sevärd: Ja! Precis som med alla verklighetsbaserade filmer och viktiga historiska händelser är denna ett måste! 
 
Finns att se på: Dreamfilm
 
 
linah

verkar bra! han är ju en grym skådis med:D

Josefine

Bra tips!

Julia

Åh så bra tips!
sv: Åh tack fina du! kram

N A T H A L I E

Den verkar bra! :) kram

Amanda CL

vad häftigt att läsa kinesiska :D

http://siliiins.blogg.se

Gud så svårt med kinesiska...!!

Linn Strömberg

Verkar sjukt bra!! tack för tipset <3

Sigrid

Jag tror att jag har sett denna. Riktigt hemskt. Håller med att detta är en film och historisk händelse som borde uppmärksammas mer i skolan.

Sofia ⎢beautybysoxxi

Jag klarar personligen inte alls av när det är filmer på andra språk än svenska och engelska haha, men ska titta på den! För är verkligen intresserad av krig, action osv! Tack för tips :)

Tuva Björnwall

Låter spännande!

coffeeandcupcake.blogg.se

Den låter hemsk...

Tilda Barkselius

Den lät spännande!

Josefine

Låter bra!

sv: Ja verkligen, mycket träning :) Tack!

JoJo

tack för filmtipset :)

sv; kul att du gillar inspon :) tack, det fick jag. hoppas att du också fick en fin lördagskväll! :) kram <3

Sarah

Den låter inte så bra :P

Flisan

sv: hehe tack :)

MADDISENJ.SE

Önskar idg en fin dag

Terese

Åh har aldrig sett den!

sv: Samma här, vill verkligen jättegärna testa!
Kram

Sara

Åh den här verkar härlig! Kanske kan tipsa min lärare om den så kan vi se den på lektionen vi med :D

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress