12 oktober 2015

Galoppombyten.

Hästar

I torsdags red jag Gypsy igen och det slog mig att jag inte bloggat om lektionen förra veckan, den för vikarien. Den var i alla fall inte mycket att hänga i julgranen och det kändes inte alls som att vi fick ihop det. Vi red utan stigbyglar och jobbade mycket volter och lite så och nej, det var inte min lektion, men men.
 
Denna lektion gick dock bättre! 
Körde henne som vanligt på hackamore och det var hoppvecka vilket som vanligt betyder en lite mer spänd och nervös Gypsy, trots dressyrpass. Hon kändes pigg och fräsch ändå och är stolt över att hon satte den nervösa energin i arbetet istället för att bli ofokuserad. Bra tempo och tryck hade hon alltså, men var lite seg i sina reaktioner vilket gjorde att det tog ett tag innan jag fick igenom formen någorlunda.
 
Temat för lektionen var galoppombyten och vi red serpentinbågar med en enkel skrittövergång för att sen fatta vänster respektive höger galopp beroende på vilket varv vi skulle ut i. Hackamore är ett bettlöst träns, vilket gör att kontakten med hästens mun inte blir lika stark. När man skulle göra så snabba tempoväxlingar från galopp till skritt blev hon då lite sen i sin reaktion och jag fick hjälpa till med rösten, men allt eftersom blev hon mer och mer uppmärksam när hon förstått vad uppgiften gått ut på. Duktig flicka! Vi fick till många bra galoppombyten och även om formen stundtals kunde varit bättre, är jag väldigt nöjd. ♥
Boel

Härligt det låter :D

Emelie Andersson

Synd att det inte gick som du hade tänkt dig då det var vikarie. Men det kan inte alltid gå bra, hur skulle man då veta att det går bra?
Tur att det blev bättre denna gången :) <3

Josefine

Tycker det är bra att använda rösten som ett hjälpmedel när man rider :)

sv: Absolut!

N

Skönt att lektionen gick bättre :)

Nathalie Tegelstam

Kul med galoppombyten!:)

Emelie Andersson

Sv: åh tack finaste du! Det är du och Gyspy också!! :)
Ja jag kände också så :) tack för tipset! <3

Maja H

Så bra att det gick bättre senare :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress