Ni som har följt min blogg länge vet ju att jag går i musikklass. Jag berättar ofta om repetitioner, konserter, projekt m.m och maler på med musikaliska ord som stämmor, stycken och dirigent. Jag kan förstå att folk blir förvirrade och inte har en aning om vad jag egentligen pratar om och jag tänkte nu förklara lite grundläggande saker som kanske gör det lättare och roligare att läsa mina "musik-inlägg". Förstår inte varför jag inte gjort det här men nu kör vi. :)
 
Musikklass: Ja, det är ju det här jag går i. Vi är egentligen som vilken klass som helst förutom att vi har musiklektion minst en gång varje dag. Vi sjunger huvudsak i kör, men vi har även tillfällen då man kan visa upp sin solosång och träna på den. Musikteori, musikhistoria och instrumentspel ägnar vi oss också åt. Det blir mycket extra timmar utanför skoltid för att repetera inför konserter och projekt, men det är det värt. Det är så roligt och jag har fått uppleva sånt jag aldrig skulle få uppleva förut. Två gånger hade vi t.ex ett samarbete med en afrikansk kör, Star For Life, för att samla in pengar för att bekämpa AIDS och nu håller vi på att jobba med en musikal. Egna låtar har vi också skrivit och massor av luciatåg har vi gjort.
 
Grundstämmorna i en kör kallas är sopran, mezzosopran, alt, tenor och bas, alltså fem olika stämmor. Ibland delas de här upp i två så att det blir första sopran och andra sopran, bas ett och bas två o.s.v, så ibland sjunger vi i tio olika stämmor. Det finns även en stämma som kallas för baryton som är mellan tenor och bas, men den är inte så vanlig. Vilken stämma man hamnar i avgörs i ett rösttest då man får sjunga lite och ta lite toner för att läraren ska kunna få en uppfattning om din röst.
 
Sopran: Den högsta och ljusaste stämman.
 
Mezzosopran: Den näst högsta och ljusaste stämman (här sitter jag, men ibland sjunger jag även sopran och alt, bara för att man sitter i en stämma betyder det inte att du inte kan sjunga en annan, indelningen är för att man ska få en bra balans mellan stämmorna och det är viktigt att man sitter i en stämma som passar för att inte skada rösten).
 
Alt: En lite mörkare stämma.
 
Tenor: En ännu mörkare stämma, den här består för mesta delen av killar, men även tjejer sjunger den.
 
Bas: Den mörkaste stämman, består av killar.
 
 
 
 
 
Malin

Bra genomgång! Haha

Alice

sv: åhh tack :D vad glad jag blir!
verkar riktigt roligt att gå i musikklass :D

esther

Så kul att gå i en musikklass! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress