11 mars 2014

Figaro.

Hästar

Hejsan!
Igår var det ridning och jag fick Figaro. En häst som jag inte ridit på jättelänge eller särskilt mycket så det var roligt! Han är vit häst med trevlig temperament och samarbetsvillig när han tycker något är kul. Det speciella med Figaro är att han går på ett bettlöst träns, ett så kallat "hackamore". Det är inte en så jättestor skillnad egentligen att rida på, bara att man måste ta lite större tygeltag och vägen till en bra form är lite längre då man inte har samma kontakt med hästens mun.
 
Jag jobbade på bra och fick upp honom i ett bra framåtdriv. Vi jobbade mycket sidvärtsrörelser, bl.a. skänkelvikningar och det gick bra. Det märktes att han tyckte det var kul. ^^ Efter halva lektionen lossnade han mycket och gick i en fin form. Så glad att jag lyckades eftersom han är svår att få dit! 
 
Källa: Google.
Jag är alltid nöjd när något går bra och tar alltid kritik som något positivt då jag verkligen vill utvecklas inom ridningen. Något jag blir ännu gladare över är att jag ofta får beröm över hur jag rider varje häst och anpassar mig efter just min häst, något som många tyvärr har svårt för. Det går inte att rida varje häst på exakt samma sätt. Det spelar ingen roll hur mycket man kämpar om man inte anpassar sin ridning efter hästen, något som jag är väldigt stolt över att jag kan. För mig är det viktigt (hur djupt det än låter), att få en relation med hästen och förstå den. Då blir arbetet roligare för båda av oss. 
 
Snart ska jag sätta mig och kolla på ett nytt program som börjar klockan åtta, Ryttareliten. :) 
 
Trevlig kväll!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress