5 december 2014

5 december: Dressyr!

Hästar

Nina (min ridlärare) bestämde sig för att busa till det lite så istället för att rida Gypsy som jag alltid rider, fick jag igår rida Swallow "Svalan", haha. Jag älskar ju min Gypsy och hade sett framemot att rida henne då jag inte red förra veckan, men det är ju nyttigt att rida andra med, speciellt då Gypsy och Svalan är så olika, både kroppsmässigt och i sätt.
 
Svalan är en häst som gärna lägger över hals och nacke åt höger och går nästan konstant högerställd och är lite svajig, något som resulterar i en himla svår och jobbig vänstersida samt ökad svårighet att hitta ett bra stöd. Jag red henne på snodd och efter att ha tragglat ett tag fick jag igenom den vänstra sidan och hon blev allt mer mjukare. Protestera gjorde hon såklart och slängde upp huvudet då hon tycker vänstersidan (även övningar i vänster varv) är jobbig för att hon går så mycket åt höger, men vi kämpade på tillsammans. ^^ Vi jobbade även tagen bakdel och bakdelsvändning (hästen roterar med framben runt centrerade bakben) och det gick rätt så bra. 
 
Ovant att sitta på en annan häst och i en helt annan dressyrsadel (himla obekväm, ska inte ta den nästa gång jag rider Svalan), men jag är ändå väldigt nöjd! Stundvis var hon fantastisk, stundvis bra och stundvis gick det inte alls, haha. Ett bra pass helt enkelt! :)
 
 
 
 
Anonym

Sv: tack, ja :P

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Det är verkligen jättenyttigt att byta häst sådär:) Låter som det gick bra för dig:)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress