Hej!
I måndags var jag ju sjuk och fick hoppa över både skolan och ridnigen, men på tisdagen kände jag mig så pass bra att jag kunde ge mig iväg till skolan! Vi har ju Tema Livsstil den här veckan och därför så hade vi i våra NO-grupper ett ANT (Alkohol Narkotika Tobak) arbete. Jag och mina två fina gruppkompisar jobbade med drogen Ecstasy. Först på förmiddagen hade vi Hemkunskaps-prov som kändes bra och resten av förmiddagen jobbade vi med ANT. Efter lunch åkte klassen till Friskis och Svettis med parallellklassen där vi hade ett jätteroligt och effektivt pass! :) Eftersom jag varit sjuk så tog jag det lite lugnare, men det var ändå väldigt kul!
 
På onsdagen hade vi SO-prov på morgonen om hur Sverige styrs och så och sen fortsatte vi jobba med ANT. Efter lunch åkte vi åter igen tillsammans med parallellklassen, men nu åkte vi till badhuset. Vi skulle göra simtest. Bröstsim, ryggsim och klädsim. Jag började simma bröstsim, men kände genast av min förkylning igen och det märktes att jag inte hade samma kondition och ork som jag hade innan jag blev sjuk. Jag kände att jag fick problem med andningen så jag avbröt. Min idrottslärare sa dock att det inte gjorde något för hon såg att jag hade tekniken när jag simmade. Tråkigt att jag inte klarade av hela, men jag försökte iallafall och det är det viktigaste! :) Sen gick jag en sväng på stan och fikade med fina Frida och Rebecca innan jag och Frida drog oss vidare mot konfirmationen. Där lekte vi en lek och såg ett Kalla Fakta-avsnitt om orättvisor och ett filmklipp om Fairtrade som vi sen diskuterade om.
 
Idag då så hade vi sovmorgon och fortsatte jobba med ANT och efter rasten redovisade vi om det. Det gick bra! Efter lunch gick vi en stadspromenad i smågrupper med våra fadderbarn. Tyvärr var mitt fadderbarn sjuk. Det var alla åttor och femmor på skolan som gick, men vi gick som sagt i smågrupper. Vi fick en karta och skulle hitta till ett ställe, svara på en fråga och ta en bild på hela gruppen som "bevis" på att vi varit där. Det var tre ställen vi skulle till och vi hittade till alla. :) Stadspromenaden avslutades vid en park där vi fick lite fika!
 
Efter det så var det ju äntligen dags för mig och fina Rebecca att göra vårt manövertest för EU-moped! Vi fick börja med att känna på broms, gas och så tills det kändes bekvämt och sen fick vi börja köra lite mellan koner. Det var lite svårt i början att hitta rätt balans, veta hur mycket man skulle gasa och bromsa, hur mycket man behövde svänga när man skulle vända och så, men det löste sig och efter ett tag kom man in i det. De gav väldigt många bra tips som gjorde det enklare! Sen fick vi också köra på en raksträcka där vi skulle köra så fort som kändes bra och sen börja bromsa mellan två koner och se hur lång bromssträckan blev. Det var väldigt kul och det var bra att vi fick känna ordentligt på de olika bromsarna. Jag fick också prova på att skjutsa. :) Jag klarade testet och får nu ta lektioner i trafik! På tisdag börjar teorikursen. :) En bra dag och skolvecka! ♥
 
Nu är det påsklov!
Imorgon åker jag, familjen och farmor till mina kusiner och firar påsk över helgen! :) Det kommer därför att bli ganska låg uppdatering, men ska försöka uppdatera lte och kanske få min kusin att gästblogga igen. ;)
 
Trevlig helg! ♥
//
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress