Hej!
Idag var det första dagen i skolan efter lovet och den var bra och likaså var ridningen nu på kvällen!
Jag hade Gypsy igen och jag kan bara säga att det var helt underbart! Vi började med att värma upp i skritt, trav och galopp och jobbade på lite volter och på hästens form, ställning och böjning i nacken och så och jag fick en fin form redan från början. Sen fortsatte vi med skänkelvikningar som vi gjorde förra veckan, men med en liten annan väg. Vi vände ridvägen rätt upp och gick några steg på medellinjen, sen flyttade vi hästen undan skänkeln i en skänkelvikning ut mot väggen, men istället för att gå ut på spåret igen så skulle vi gå några meter rakt fram på kvartslinjen och sen flytta de ut till väggen i en skänkelvikning.
 
Det är svårare än man tror att få hästen att gå spikrakt när man precis har gjort en sidförande rörelse för då arbetar man ju med de innre hjälperna, men när de ska gå rakt direkt efter måste man vara snabb och reglera med de yttre hjälperna. Det är likdant när man bara ska rida innanför spåret för hästarna vill gärna dra sig ut mot väggen. Det gick väldigt bra och Gypsy var mjuk och fin och jag fortsatte jobba henne fin i formen och det blev så bra! Hon lyssnade, var aktiv och böjde fint på halsen och hon låg väldigt fint i handen, väldigt bra stöd. Vi övergick sen till att göra övningen i trav och ibland tog vi några varv på mittvolten för att få fram ett bra framåtbjud och bryta av i övningen lite. Det gick väldigt bra och den allra sista galoppen på volten vi tog var helt fantastisk! Hon låg så otroligt bra i handen och gick i helt underbar form och lyssnade, var aktiv och hade ett bra framåtbjud!
 
Det var en stor skillnad från förra veckan. Då var jag också nöjd, men den här lektionen var underbar! Det är verkligen då man känner att man gör framsteg och att samarbetet mellan häst och ryttare verkligen fungerar. ♥ Hon var så himla fin hela lektionen, fina Gypsy. Jag är jättenöjd! :D Nästa vecka är det hoppning!
 
Idag fyller ju också fina Danny Saucedo år och det gör också min kusin! Grattis! ♥
 
Ha det bra! :)
//
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress