Hej!
Om jag ska sammfatta dagens ridlektion så kan jag säga att den inte var någon höjdare. Det var ju hästbyte och då fick jag rida söta Fideli. En söt, vit liten B-ponny som jag bokstavligt talat inte har ridit på år och dar, så jag såg fram emot det. :) Tyvärr gick det inte särskilt bra. Vi hade vikarie och övade lite inför ett dressyrprogram vi ska rida om några veckor genom att öva lite vägar, volter och halter. Vi började med att skritta fram utomhus då det fortfarande var ljust! Riktigt härligt att det är ljust ute under lektionen, det var knappt mörkt när vi åkte hem också. :) Sen började vi jobba mycket hörnplaceringar, volter och allt det där och vi galopperade och travade också. Fideli är en häst som, trots att hon är rätt så mycket mindre än de andra hästarna i gruppen, har en väldigt härlig galopp för sin storlek, men traven är riktigt studsig och hon var inte särskilt pigg och framåt i traven och jag fick ligga på mycket med skänkeln. Efter halva lektionen la jag upp mina stigbyglar för att öva på min sits då mina stigbyglar ändå kändes lite för långa och jag fick inget bra stöd. Fideli fuskade i hörnen och ville inte alls gå dit jag ville, hon gick inte särskilt bra i formen och jag fick driva hela tiden. Det ända som kändes rätt så bra var galoppen då jag fick upp ett rätt bra framåtdriv.
 
Inte min bästa lektion, men det kunde ju varit värre. Mycket beror ju på hästarna också, de kan, precis som människor, ha dåliga dagar och sen beror det ju mycket på själva hästen, vad den kan, hur följsam den är och så. Alla hästar har ju lättare för vissa saker och svårare för andra, precis som vi. Det beror ju självklart på ryttaren också, men det är när både hästen och ryttaren samspelar, då hästen är sammarbetsvillig och lyssnar och tycker det är kul, som det går riktigt bra. ♥ Det var kul att rida Fideli igen och jag ska lära av den här lektionen och förbättra mig nästa gång, det är bara att blicka framåt! :)
 
Imorgon är det första teorilektionen på EU-moped kursen!
 
Ha det bra! :)
//
 
Nelly

Trist att lektionen inte kändes bra, men som du säger så kunde det ha varit mycket värre - nya tag nästa lektion! :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress